Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Na středočeské tratě míří první RegioPanter PID

Veřejnost si prohlédne první vlak RegioPanter v barvách PID v sobotu 20. dubna na Regionálním dni PID v Benešově u Prahy. V průběhu května se s ním svezou také první cestující na lince S4 Praha – Kralupy nad Vltavou. Do konce letošního roku zamíří na tratě v Praze, ve Středočeském a Ústeckém kraji celkem 22 nových jednotek RegioPanter PID, které navýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o 4 950 míst. Tyto jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní Wi-Fi sítí.   

V sobotu 20. dubna v 10 hodin v Benešově u Prahy na Regionálním dnu PID převezme do provozu ve službách PID radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký první novou elektrickou jednotku RegioPanter PID od zástupců Českých drah.

Modernizace vlaků a železniční infrastruktury jsou nejlepší formou posílení konkurenceschopnosti dráhy proti jiným druhům dopravy. Vlak lze využít jako pojízdnou kancelář, na telefonu nebo tabletu se dá sledovat film nebo sociální sítě a člověk se nemusí věnovat řízení auta. Současné trendy na železnici dokazují, že se jedná stále o moderní druh dopravy, který neřekl své poslední slovo na dopravním trhu,“ upozorňuje ministr dopravy Martin Kupka.

V oblasti veřejné dopravy a významného zvyšování její kvality plníme sliby, které jsme dali obyvatelům Středočeského kraje. Mezi naše závazky patří zlepšení kvality železniční dopravy a převzetí prvního RegioPantera v barvách PID je toho jasným důkazem. Do prosince budeme průběžně, společně s Prahou a Českými drahami, nasazovat 22 nových jednotek, které obslouží spoje především na linkách S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora a navýší kapacitu elektrických souprav v PID o skoro 5 000 dalších míst k sezení. Připomenu, že na tratích Středočeského kraje jezdí anebo brzy jezdit budou i další, moderní vlaky. Na mysli mám jednotky RegioFox anebo RegioSpider,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu.

Letos uskutečníme největší obnovu regionálních a dálkových vlaků od vzniku Českých drah. Nasadíme do provozu zhruba 440 jednotlivých vozidel, která nabídnou přes 22 tisíc moderních míst k sezení v nových, klimatizovaných vlacích vybavených pro pohodlné bezbariérové cestování osob na vozíku, s palubní sítí Wi-Fi nebo s možností využívat a dobíjet cestovní elektroniku během jízdy. Velká část těchto vozidel míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních elektrických jednotek CityElefant a RegioPanter v PID tak překročí 90 kusů a cestujícím nabídnou celkem skoro 27 tisíc míst k sezení,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Každý pracovní den dojíždí do Prahy téměř 300 tisíc lidí. Abychom v hlavním městě takový nápor dopravně zvládli, je pro nás zcela zásadní, aby co největší počet dojíždějících využíval příměstskou veřejnou dopravu. Důležité je proto zachování její vysoké kvality, a to jednak navyšováním kapacit a dále zvyšováním komfortu pro cestující. V případě nových vlaků je tak samozřejmostí klimatizace, dostatečně velké prostory pro umístění kočárků a jízdních kol, bezbariérová přístupnost a také funkční internetové připojení. Víme, že investice do veřejné dopravy zásadním způsobem zvyšují její atraktivitu pro cestující, a proto v nich budeme pokračovat i nadále, ať už se jedná o nákupy moderních dopravních prostředků nebo výstavbu nové infrastruktury např. v podobě nových tramvajových tratí nebo metra D,” shrnul 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Vlaky, které během Regionálního dne PID v Benešově představíme, nejsou vybrané náhodně. Nových RegioPanterů určených pro provoz na středočeských tratích bude celkem 22 a do provozu je budeme postupně nasazovat v průběhu tohoto roku na linkách S4 z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Ústí nad Labem a R41 z Prahy přes Kolín do Kutné Hory. Motorové vozy RS1, které lidé znají pod označením RegioSpider, pak nasadíme na linkách z Benešova do Vlašimi, z Benešova přes Olbramovice do Sedlčan a z Olbramovic do Tábora, kde nahradí motorové vozy řady 810 a Regionovy,“ dodává Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah.

Modernizace železnice a navyšování přepravní kapacity na páteřních železničních tratích je nezbytné, máme-li motivovat cestující k využívání veřejné dopravy. Cestující očekává kvalitu odpovídající 21. století a nasazením těchto moderních vlaků se výrazným způsobem zvýší komfort cestování po železnici v rámci systému Pražské integrované dopravy, a to nejen ve Středočeském kraji,“ uvedl Pavel Winter, náměstek IDSK pro dopravu.

„Nové moderní vlaky na kralupské trati nahradí část dvoupodlažních CityElefantů, které budeme moci využít na potřebnějších tratích z Prahy do středních Čech. Díky zdvojování jednotek nabídneme ve špičkách více míst než nyní a mimo špičky naopak pokryjeme zdejší poptávku efektivněji. Při požadavcích na nová vozidla jsme mysleli hlavně na komfort cestujících. Kromě již běžného standardu v podobě Wi-Fi připojení nebo zásuvek na dobíjení elektroniky jsme v nových vlacích rozšířili také počet míst v první třídě, což pomůže nalákat z aut do vlaků i náročnější cestující,“ dodává ředitel pražského organizátora dopravy ROPID Petr Tomčík.

„Těšíme se z toho, že Praha i Středočeský kraj budou mít svoje RegioPantery, které zvýší atraktivitu kolejové dopravy. Vlaky jsme přizpůsobili na míru specifickým potřebám města i regionu. Naše bezbariérové elektrické jednotky typu RegioPanter jsou úspěšný a oblíbený model. Vyrobených nebo objednaných je už zhruba 300 jednotek, které se uplatňují nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Lotyšsku, v Estonsku či Uzbekistánu. Zákazníkům nabízejí optimální řešení pro modernizaci vozidlového parku v příměstské a regionální dopravě, ale mohou se velmi dobře uplatnit také na kratších a středně dlouhých dálkových linkách s maximální rychlostí 160 km/h. Zákazníkům nabízejí veškerý komfort, který je s cestováním na železnici v 21. století spojován,“ Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.

Elektrické jednotky RegioPanter PID zamíří do Kralup, Ústí nad Labem a Kolína

První jednotku převzaly České dráhy od výrobce v tomto týdnu a od následujícího týdne na ní začíná zácvik zaměstnanců, tedy strojvedoucích, vlakvedoucích a dílenského personálu v Centru údržby Praha jih, kde o ně budou technici pečovat. V první polovině května začne zácvik na jednotce v provozu. Vůbec první RegioPanter PID bude obsluhovat v závislosti na probíhajících školeních osobní vlaky linky S4 zhruba mezi 9. a 15. hodinou a denně obslouží až tři páry spojů mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou.

Od prosince 2024 budou nasazeny na linky S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, kde budou spoje ve špičce v úseku Praha – Kralupy nad Vltavou – Praha vedeny ve dvojité trakci s kapacitou až 450 míst k sezení a v méně frekventovaném úseku Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem – Kralupy nad Vltavu bude pokračovat jen jeden RegioPanter. Druhou linkou obsluhovanou novými vlaky bude spojení R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora, která v novém konceptu nabídne celodenní rychlé cestování ze všech měst a obcí mezi Poříčany a Kolínem do hlavního města.

Dvacet dva jednotek řady 640.2 RegioPanter pro PID je součástí kontraktu na výrobu celkem 60 vlaků pro České dráhy. Jejich maximální rychlost je 160 km/h, výkon 2 040 kW, hmotnost více než 150 tun a délka 79,4 metrů. Od jednotek pro jiné regiony se však odlišují v interiéru, kde je na přání zákazníka vyšší počet míst 1. třídy. U RegioPanterů PID se nachází na obou koncích vlaku v oddílech za stanovištěm stojvedoucího a nabízejí ve vyšší kategorii dohromady 16 míst k sezení, což je dvojnásobek oproti ostatním jednotkám stejné řady. Celkem pak nabízejí RegioPantery PID 225 míst k sezení.

Výhody a služby na palubě RegioPanterů

·       moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami ve 2. a v 1. třídě, pro PID se zvýšenou kapacitou v 1. třídě z 8 na 16 míst k sezení;

·       bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadňuje nástup dodatečný výsuvný schod;

·       moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké jsou čelní dveře jednotky vybaveny dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a doplněné o akustický majáček, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;

·       prostorné bezbariérové WC přístupné osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;

·       doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;

·       dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;

·       moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a tlačítky v haptickém provedení.

Z nádraží Rajská zahrada pohodlněji na metro i do sídliště díky nové lávce

Od 2. dubna 2024 je otevřena i druhá část lávky pro pěší i cyklisty, která spojuje novou vlakovou zastávku Praha-Rajská zahrada se stejnojmennou stanicí metra i okolní zástavbou. První část lávky funguje už od loňského prosince, nově se teď lidé pohodlně dostanou i přes frekventovanou Chlumeckou ulici díky právě otevřené druhé části lávky. Mnohem snáze se na metro dostanou také obyvatelé místní části Hutě, kteří dosud museli k metru jezdit autobusem. Stejně jako u lávky nad kolejemi je i zde instalována pěší navigace v nové podobě systému Čitelná Praha.

Nová lávka zajišťuje bezbariérové spojení mezi stanicí metra Rajská zahrada, místním sídlištěm, vlakovou zastávkou a vilovou čtvrtí Hutě. Mezi oběma částmi lávky, z nichž každá leží v jiné výškové úrovni, zajišťuje bezbariérový přístup výtah, kterým se lidé dostanou také na úroveň Chlumecké ulice. Další výtahy pak vedou na jednotlivá vlaková nástupiště.

Směrové tabule Čitelné Prahy navigují na jednotlivá nástupiště vlaku, ke stanici metra i na okolní cíle či nejbližší autobusovou zastávku. Na existenci vlakové zastávky upozorní ze směru od sídliště nový navigační prvek Totem se symbolem vlaku a Eska, a zdálky viditelné symboly vlaku umístěné na výtahových šachtách lávky. Podobný způsob navigace bychom rádi rozšířili i na další vlakové zastávky nejen v Praze. Mnohdy jsou totiž vlaková nádraží schovaná za protihlukovými zdmi nebo uprostřed okolní zástavby. Cestovat po Praze vlakem bývá ale dost často rychlejší než pomocí běžné MHD a díky systému PID platí ve vlacích stejné jízdenky jako v MHD.

V rámci pilotních projektů nyní chystáme ve spolupráci se Správou železnic a Středočeským krajem pilotní instalaci navigace k vlakům a doplňkových informací o linkách Eska a PID na nádraží v Dolních Počernicích a Úvalech.

Na Rajské zahradě zastavují od prosince 2023 vlaky linek S2, S3, S9, S22 a S34 a díky nyní dokončené lávce se nabízí pohodlnější přestup na metro B než ve Vysočanech. Nová vlaková zastávka umožňuje také výrazné zrychlení cest do oblasti Černého Mostu pro cestující ze Středočeského kraje. Naopak obyvatelé místního sídliště získali nový rychlý a pohodlný způsob, jak se dostat do centra Prahy – například v ranní špičce odtud jezdí vlaky každých 10 minut a na Masarykovo nádraží to trvá pouhých 13 minut.

Autobusový terminál Roztyly prošel proměnou

V rámci výstavby nové administrativní budovy u stanice metra Roztyly jsme proměnili a zkulturnili zdejší autobusové nádraží. Jednotlivá odjezdová nástupiště pro dálkové linky, která se nacházejí podél nové budovy, mají nové moderní přístřešky, nechybí ani nové lavičky či dostatek odpadkových košů. Zlepšili jsme také informační komfort pro cestující. Přehledové schéma terminálu se seznamem jednotlivých linek jsme doplnili elektronickým odjezdovým panelem, který ukazuje nejbližší odjezdy jednotlivých linek. Současně s úpravou zastávek dálkové dopravy realizoval Dopravní podnik hl. m. Prahy také výměnu zastřešení nástupišť pro linky PID přímo před východem ze stanice metra.

Možná málokdo ví, že ROPID se nezabývá pouze organizováním systému PID, ale zajišťuje také správu vybraných autobusových terminálů (Černý Most, Zličín, Roztyly, Na Knížecí, Želivského) i jednotlivých autobusových zastávek pro linky mimo systém PID na území Prahy. V rámci této činnosti zajišťujeme nejen běžnou údržbu, úklid a informace pro cestující, ale podobnými investicemi jako zde na Roztylech nebo již dříve i na Černém Mostě zlepšujeme podmínky pro cestující i řidiče. Aby i čekání na autobus probíhalo kultivovaně a bez zbytečného stresu a zmatků.

Posilujeme síť kontaktních míst karty Lítačka ve Středočeském kraji

Kartu Lítačka pro cestování ve Středočeském kraji využívá přes 265 tisíc lidí. V tuto chvíli je pro ně přímo v kraji otevřeno 14 prodejních míst, kde si kartu mohou vyřídit či zakoupit dlouhodobé kupóny, a nemusí tak cestovat do hlavního města.

Síť prodejních míst je výsledkem spolupráce pražské městské společnosti Operátor ICT (OICT), provozovatele karty Lítačka a mobilní aplikace PID Lítačka, Českých drah a organizátorů integrované dopravy IDSK a ROPID. Prodejní místa cestující najdou na přepážkách Českých drah a v infocentrech IDSK i dalších dopravců. Kromě základních služeb zde mohou například doložit také nárok na slevu jízdného či provést blokaci karty v případě ztráty.

Bezproblémové a rychlé odbavení pro naše cestující v rámci systému PID je pro nás naprosto klíčové. Středočeský kraj je momentálně prioritní oblastí z mnoha důvodů, proto zde budeme síť kontaktních míst i nadále rozšiřovat tak, aby byla veřejná doprava dostupná skutečně všem,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Počet obyvatel Středočeského kraje stále roste. V rámci Evropy se navíc řadí k těm krajům, ze kterých nejvíce lidí dojíždí za prací. Denně jde téměř o 140 tisíc lidí. Služeb středočeských regionálních kontaktních míst Lítačky od zahájení provozu v roce 2020 využilo 43 081 cestujících.

Velmi nás těší, že se počet kontaktních míst karty Lítačka rozrůstá, neboť i tímto se stává cestování veřejnou dopravou v rámci systému PID pro občany Středočeského kraje dostupnější,“ uvedl Jiří Pelant, náměstek pro techniku IDSK.

Je skvělé, že díky síti kontaktních míst ve středních Čechách může systém PID nabídnout stejný komfort v dostupnosti jízdních dokladů jako v Praze. I když si lze kupony pořizovat jednoduše online, musíme myslet i na cestující, kteří z nějakého důvodu preferují osobní kontakt,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.

Lítačku lze samozřejmě zařídit i online na webu pidlitacka.cz. Jízdenky nebo dlouhodobé kupóny je také možné na pár kliknutí nakoupit v mobilní aplikaci PID Lítačka, která zároveň vyhledá spojení nebo poskytne informace o zpoždění spoje. Zaplatíte s ní také parkovné v Praze,“ dodává Benedikt Kotmel, předseda představenstva OICT.

Seznam prodejních míst Lítačky ve Středočeském kraji:

Benešov u Prahy (žel. st.): Nádražní 300, 256 01 Benešov, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–17:00; Ne 08:00–17:00

Beroun (žel. st.): Nádraží 129, 266 01 Beroun-Město, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–17:00; Ne 08:00–17:00

Čáslav (žel. st.): Tyršova 208/27, 286 01 Čáslav-Nové Město, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–15:00; Ne 08:00–17:00

Hořovice: Palackého náměstí 1546/3a, 268 01 Hořovice, informační kancelář. Otevírací doba: Po 08:00–12:00, 12:30–16:00; Út 08:00–12:00, 12:30–15:30; St 08:00–12:00, 12:30 -17:00; Čt 08:00–12:00, 12:30–15:30; Pá 08:00–13:00

Kolín (žel. st.): Rorejcova 573, 280 02 Kolín IV, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–17:00; Ne 08:00–17:00

Kutná Hora: Areál autobusového nádraží, 284 01 Kutná Hora, informační kancelář. Otevírací doba: Po 07:00–11:30, 12:30–17:00; Út 07:00–11:30, 12:30–14:30; St 07:00–11:30, 12:30 -17:00; Čt 07:00–11:30, 12:30–14:30; Pá 07:00–12:00

Lysá nad Labem (žel. st.): Čapkova 508/1, 289 22 Lysá nad Labem, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–17:00; Ne 08:00–17:00

Mladá Boleslav město: Tř. Václava Klementa 1459, 293 01 Mladá Boleslav, infocentrum. Otevírací doba: Po 06:30–18:30; Út 06:30–18:30; St 06:30–18:30; Čt 06:30–18:30; Pá 06:00–18:30

Nymburk hl. n. (žel. st.): 288 02 Nymburk, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–17:00; Ne 08:00–17:00

Příbram: Čs. Armády 402, 261 01 Příbram, informační kancelář. Otevírací doba: Po 08:00–17:45; Út 08:00–17:45; St 08:00–17:45; Čt 08:00–17:45; Pá 08:00–17:45

Rakovník (žel. st.): Nádražní 191, 269 01 Rakovník, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–17:00; Út 08:00–17:00; St 08:00–17:00; Čt 08:00–17:00; Pá 08:00–17:00; So 08:00–17:00; Ne 08:00–17:00

Rakovník: Nábř. Dr. Beneše 2609, 269 01 Rakovník, infocentrum. Otevírací doba: Po 06:00–16:00; Út 06:00–16:00; St 06:00–16:00; Čt 06:00–16:00; Pá 06:00–16:00

Vlašim (žel. st.): Nádražní 347, 258 01 Vlašim, přepážka Českých drah. Otevírací doba: Po 08:00–10:00, 10:30–14:45, 15:00–16:00; Út 08:00–10:00, 10:30–14:45, 15:00–16:00; St 08:00–10:00, 10:30–14:45, 15:00–16:00; Čt 08:00–10:00, 10:30–14:45, 15:00–16:00; Pá 08:00–10:00, 10:30–14:45, 15:00–16:00; So 08:00–10:45, 11:15–14:45, 15:00–16:00; Ne 09:40–12:45, 13:15–14:45, 15:00–17:40

Aktuálně otevřená kontaktní místa ve Středočeském kraji a jejich otevírací dobu je možné nalézt na webových stránkách PidLítačky.

Tisková zpráva Operátora ICT

V sobotu 23. 3. vyráží Cyklohráček do 11. sezony

Výletní vlak Cyklohráček letos vstupuje již do své jedenácté sezony a poprvé vyjede v sobotu 23. 3. 2024. V rámci svého trvalého stavu jezdí v nezměněné trase. Z pražského hlavního nádraží se tak opět vydá do středočeského královského města Slaný. Podíváte se tak na nejhezčí pražskou železniční trať, tzv. Pražský Semmering, dále do malebného kraje kolem zříceniny hradu Okoř a do Zákolanského údolí, kde se můžete vydat na výlet do útulného Zooparku Zájezd nebo k nejstarší dochované stavbě v Čechách – rotundě sv. Petra a Pavla na Budči. Významným cílem zůstává konečná stanice Slaný, jež nabízí mnoho zajímavých aktivit pro malé i velké.

Cyklohráček taktéž během sezóny zavítá o vybraných sobotách až k železničnímu muzeu ve Zlonicích, celkem se jedná o 6 odpoledních jízd. Vzhledem k začínající rekonstrukci pražského smíchovského nádraží bude v letošní sezóně vyjíždět z Prahy hl. n. jen ranní Cyklohráček, který se sem večer opět vrátí. Polední pár vlaků bude začínat a končit ve stanici Praha-Smíchov. Aktuální informace o provozu a případných změnách a výlukách jsou k dispozici na obvyklých informačních portálech – na webových stránkách PID či na sociálních sítích Cyklohráčku, dále na informační lince Pražské integrované dopravy 234 704 560 nebo na informační lince Českých drah 221 111 122.

  • Další informace k 11. sezoně Cyklohráčku, včetně aktuálního jízdního řádu, nabízí také letáček Cyklohráčku (PDF ke stažení zde)

I na letošní rok připravujeme ve spolupráci s národním dopravcem České dráhy a. s. speciální výlety, při kterých se s Cyklohráčkem podíváme do nejrůznějších turisticky zajímavých destinací ve Středočeském kraji. Vzhledem k velkému zájmu cestujících zůstává četnost těchto letních jízd stejná jako loni. Můžete se tedy těšit opět na 14 výletů, jež se uskuteční každé úterý a čtvrtek, a to od 9. 7. do 22. 8. 2024. Podrobnosti budou zveřejněny na obvyklých informačních portálech.

Cyklohráček prošel mezi loňskou a letošní sezónou pravidelnou údržbou s lokálními opravami. Především nejmenší cestující se mohou těšit na nové balónky v obou balónkovištích nebo na zbrusu nové modely dřevěných vláčků, které naleznou v nízkopodlažním oranžovém voze. Naši hrajvedoucí připravují na celý rok také zábavné kvízy pro celou rodinu. Jedním z hlavních lákadel nadále zůstává původní stanoviště strojvedoucího, které bylo před několika lety přestavěno na pomyslnou dětskou hernu. Infocentrum Pod Velvarskou branou ve Slaném obnovuje pro cestující Cyklohráčku oblíbenou hru s Bořkem – Cestu za zlatým pokladem.

Letošní sezóna běží od 23. března až do 28. října 2024. Rezervace míst k sezení se neprovádějí. Výběr volných míst k sezení či stání je do vyčerpání kapacity jednotlivých vozů. Ve vlaku neplatí žádné speciální jízdné. Vláček stále jezdí za standardní Tarif Pražské integrované dopravy (PID), Tarif Českých drah (ČD) nebo Systém jednotného tarifu OneTicket. Nedílnou součástí je služba tzv. ČD Minibaru – v tzv. cyklovoze tak lze ve výdejním okénku zakoupit drobné občerstvení.

Velikonoční zastávka ve středu 27. března na Hradčanské

Ve středu 27. března zpříjemníme a zpestříme čekání na tramvaj všem cestujícím na Hradčanské. Mezi 10. a 18. hodinou se tato zastávka promění v zastávku Velikonoční. Ve speciálně nazdobeném přístřešku na vás bude čekat pan Zajíc, který bude rozdávat čokoládová vajíčka za koledu, za přání a nebo za to, že opatříte barvami naše speciální kraslice. U našeho infostánku dostanete tematickou jarní placku pro radost. Také nebudou chybět oblíbené propagační materiály a informační brožury.

Naše výzdoba bude opět k rozebrání. Potěší nás, když se ujmete větviček a květin, které jsme získali darem. Rádi se o tu jarní radost podělíme dál. Stačí se stavit na zastávce kolem 18. hodiny a vybrat si.

Tato akce navazuje na předchozí Zasněnou a Vánoční zastávku, které jsme realizovali v loňském roce. Letos plánujeme pokračovat dalšími jednodenními akcemi, například na začátku května nebo počátkem léta. Akce jsou součástí kampaně Můj čas, pomocí které chceme ukázat veřejnou dopravu a její výhody v jiném světle a zpříjemnit cestujícím každodenní cestování.

Více o kampani Můj čas naleznete na našich stránkách.

Sezonní přívozy vyplují v sobotu 23. března 2024

Od soboty 23. března 2024 se k celoročním přívozům P1 a P2 připojí i ostatní sezonní přívozy, které budou v provozu do 28. října 2024. Oproti loňské sezoně nedochází k žádným změnám. Letos poprvé bude plnohodnotně v provozu sezonní přívoz P4 Dostihová – Belárie, který se osvědčil ve zkušebním provozu v letech 2022 a 2023. V souvislosti s omezeními na cyklotrasách v oblasti opravovaného Barrandovského a budovaného Dvoreckého mostu jsou přívozy P3 a P4 pro cyklisty vítanou alternativou za komplikovaně průjezdné úseky. Z přívozu P3 také můžete sledovat stavbu Dvoreckého mostu, který přívoz na podzim 2025 plně nahradí.

Připomínáme, že přívoz P2 nabízí výhodnou alternativu spojení do ZOO, konkrétně ke vstupu Sklenářka u nového pavilonu goril. Přívoz pluje každou čtvrthodinu, tedy stejně často jako sem jezdí autobusová linka 234 z Holešovic od metra.

Přívozy PID loni přepravily téměř 600 000 cestujících. Tradičně nejoblíbenější byla linka P2 z Podbaby do Podhoří, která převezla přes 232 tisíc lidí a 22 tisíc kol. Nejvíc lidí za den ale svezla linka P5 na Císařskou louku – v rekordním červenci to bylo za den průměrně 937 lidí.

Více o přívozech naleznete na našich stránkách pod tímto odkazem.

Seznam pražských přívozů v provozu od 23. března 2024:

P1 Sedlec – Zámky: V provozu denně do 20:00, v pracovní dny od 5:25, o víkendech od 6:45.

P2 V Podbabě – Podhoří: V provozu denně do 22:00, v pracovní dny od 5:25, o víkendech od 6:30.

P3 Lihovar – Dvorce: V provozu denně do 22:00, v pracovní dny od 7:00, o víkendech od 8:00.

P4 Dostihová – Belárie: V provozu denně do 19:00–21:00 podle denního světla, v pracovní dny od 7:00, o víkendech od 8:00.

P5 Císařská louka – Kotevní – Výtoň: V provozu denně od 8:00 do 19:00–21:00 podle denního světla.

P6 Lahovičky – Nádraží Modřany: V provozu denně do 19:00–21:00 podle denního světla, v pracovní dny od 7:00, o víkendech od 8:00.

O víkendu startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

O víkendu 23. a 24. března bude na železnici v Praze a Středočeském kraji zahájena nová turistická sezóna. Zájemci o poznávání krás středních Čech se mohou těšit na tradiční jízdy do turisticky atraktivních míst, ale i na některé nové trasy. Vedle již osvědčených nostalgických jízd do Posázaví tak letos zamíří parní vlaky do Dobříše nebo do Rožmitálu pod Třemšínem. Rodiny s dětmi a cykloturisté si znovu mohou naplánovat víkendový výlet Cyklohráčkem do oblasti Slánska a i letos tento výletní vlak vyrazí během letních prázdnin dvakrát týdně do dalších nových míst nejen ve Středočeském kraji. Chybět nebudou ani oblíbené vlaky do Českého ráje a oblasti Brd a také řada akcí, které budou organizovat České dráhy ve spolupráci s hlavním městem Prahou, Středočeským krajem, Pražskou integrovanou dopravou a dalšími partnery. Turistická sezóna na železnici potrvá do 28. října. Středočeský kraj navíc láká na neustále rozšiřující se síť cyklostezek.

Provoz výletních vlaků letos zahájíme o víkendu 23. a 24. března. I letos si cestující budou moci naplánovat výlet oblíbenými turistickými vlaky do malebné krajiny Brd a Českého ráje nebo výletním vlakem Cyklohráček do oblasti Slánska. U Cyklohráčku se nám zároveň osvědčily speciální prázdninové jízdy do dalších míst nejen ve středních Čechách a u tohoto modelu zůstaneme i letos,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, a dodává: „Věřím, že z naší nabídky pro volnočasové aktivity si vybere každý, ať už jsou to rodiny s dětmi, fanoušci železnice, turisté či cyklisté.“

Fanoušci parních vlaků se v průběhu sezóny mohou těšit na řadu nostalgických jízd. „Parní vlaky jsou mezi cestujícími velice oblíbené. Jen v loňském roce těmito vlaky cestovalo na šest tisíc lidí. Letos se cestující mohou těšit na větší pohodlí. Některé vozy historické soupravy, která zajišťuje většinu nostalgických vlaků, totiž prošly před letošní sezónou rekonstrukcí,“ doplňuje ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah Jakub Goliáš.

Řada turisticky atraktivních míst ve Středočeském kraji je dostupná díky rozšiřující se síti cyklotras i z nádraží. „Cesta vlakem a následný výlet na kole se tedy přímo nabízejí. Každý rok se navíc snažíme naši síť cyklostezek rozšířit o další upravené úseky. S potěšením musím říci, že mix průběžného dobudovávání stezek, jejich dostupnost z množství železničních stanic a řada přírodních i architektonických krás, dělá z našeho kraje skutečně atraktivní region,“ konstatovala Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje.

Speciální turistické vlaky nabízejí skvělou příležitost nejen pro Pražany, jak se dostat do těch nejatraktivnějších míst Středočeského kraje a zároveň si užít i samotnou cestu. Stále se rozšiřující nabídka možností cestování s kolem je pak ideální pro plánování cyklovýletů, které mohou lidé začít na jednom místě a skončit na jiném, a díky vlaku se s kolem dostat i do vzdálenějších lokalit, jako jsou Brdy nebo Český ráj,“ doplnil náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Letos už pojedenácté vyrazí z Prahy do Slaného náš společný výjimečný vlak pro malé i velké výletníky – Cyklohráček. Netradiční zážitek už ze samotné cesty nabízí čtyři speciálně upravené vagóny tažené barevnou lokomotivou. Velmi mile nás překvapil také zájem o speciální letní jízdy do různých nejen středočeských destinací během všedních prázdninových dnů. I pro letošní prázdniny tak chystáme 14 jízd do těch nejhezčích míst středních Čech,“ podotkl ředitel ROPID Petr Tomčík.

V letošní turistické sezóně se cestující ve Středočeském kraji mohou těšit na celou řadu akcí. Zde bych rád zmínil zejména Regionální den PID v Benešově u Prahy, který třetí dubnovou sobotu nabídne návštěvníkům jízdu historickými autobusy, zvláštními vlaky a bohatý doprovodný program. Bude zde mimo jiné možnost prohlédnout si novou třívozovou jednotku RegioPanter 640.2 v nátěru PID. Tyto jednotky budou postupně nasazovány již během letošního roku na spěšné vlaky linky R41 z Prahy do Kolína a Kutné Hory a osobní vlaky linky S4 z Prahy do Kralup nad Vltavou, Roudnice nad Labem a dál až do Ústí nad Labem,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Nostalgické jízdy – letos nově do Dobříše a Rožmitálu pod Třemšínem

Výchozí stanicí nostalgických jízd bude v metropoli opět stanice Praha-Vršovice. V turistické sezóně 2024 zůstávají v nabídce parní vlaky „Párou Posázavím“, které pojedou po již tradiční okružní trase z Prahy-Vršovic přes Davli do Týnce nad Sázavou a zpět přes Čerčany do Prahy. První jízda je naplánovaná již na Velikonoční neděli 31. března, další pak na 5. května a 13. října. Na konci prázdnin, 31. srpna, bude vypraven historický vlak s názvem „Párou na Tankový den v Lešanech“, který pojede z Prahy přes Davli a Krhanice do Týnce nad Sázavou. Ocení ho nejen návštěvníci tradiční akce plné vojenské techniky, ale i výletníci směřující do Posázaví. Vlak se vrátí po stejné trase zpět do Prahy-Vršovic.

Letošní novinkou je také jízda nostalgického vlaku s názvem „Párou na Dobříš“. Po delší době opět nabízíme milovníkům krás brdských lesů tuto dříve oblíbenou trasu. Tato parní jízda se uskuteční 4. května a 12. října. Další novinkou bude také nostalgický vlak z Příbrami s názvem „Párou do Rožmitálu pod Třemšínem“, který pojede 27. července přes Březnici do Rožmitálu pod Třemšínem a zpět. U tohoto vlaku se počítá v Příbrami s možností přestupu z výletního vlaku „Cyklo Brdy“ ve směru od Prahy a Berouna, což bude možné i pro cestu zpět.

Na všechny parní vlaky bude i letos možné zakoupit v předprodeji jízdenky s rezervací místa v e-shopu a ve všech pokladnách ČD.

Na výlet Cyklohráčkem a vlaky Český ráj a Cyklo Brdy

Do 11. sezóny letos vstoupí oblíbený výletní vlak Cyklohráček. Stejně jako v předchozích letech bude jezdit opět o sobotách, nedělích a státních svátcích od 23. března do 28. října 2024. Vlak bude opět možné využít k výletu do oblasti Slánska. Ve dnech 20. dubna, 25. května, 29. června, 27. července, 24. srpna a 28. září bude prodloužen až do Zlonic. (CYKLOHRÁČEK 2024 PDF ke stažení)

V provozu budou opět dva páry vlaků. První dopolední spoj do Slaného bude svou jízdu tradičně zahajovat na pražském hlavním nádraží. Novinkou je, že letos bude z důvodu výlukových prací dopolední spoj ze Slaného svoji jízdu končit a odpolední spoj do Slaného začínat na nádraží Praha-Smíchov. V období od 9. září do 28. října budou probíhat stavební práce v úseku mezi Slaným a Středokluky a Cyklohráček proto pojede po náhradní trase.

Podobně jako v minulém roce bude od 9. července do 22. srpna provoz Cyklohráčku rozšířen o úterní a čtvrteční jízdy. Vlak v tyto dny vyrazí do dalších míst nejen ve středních Čechách a cestující tak mohou tímto vlakem zavítat např. do Dobříše, Českého Šternberka, Kácova, Lužné u Rakovníka, Mladé Boleslavi či Nelahozevsi. Celkem se bude jednat o 14 vlakových výletů.

I v letošní sezóně budou České dráhy vypravovat o víkendech a státních svátcích v období od 23. března do 28. října 2024 vlak „Český ráj“. Ten zaveze cestující z hlavního města na výlet nejen za Rumcajsem do Jičína, ale i do oblasti Prachovských skal nebo Hruboskalska. Vlak je určen pro pěší i cykloturisty a letos bude nově odjíždět z pražského hlavního nádraží v 8:54 hod. Jezdit bude také vlak „Cyklo Brdy“, který ve stejném období sveze výletníky a cykloturisty nejen do malebné přírody Brd, ale i do hornického města Příbram nebo na zámek v Březnici a Blatné. Vlak bude odjíždět z Prahy hl.n. v 8:19 hod. V letošním roce budou opět vypravovány výletní vlaky v období od 27. 4. do 29. 9. mezi Březnicí a Rožmitálem pod Třemšínem. Ve stanici Březnice bude možné využít návaznosti na vlak „ CykloBrdy“, a to v obou směrech. Turisté tak mohou s využitím těchto vlaků navštívit zajímavosti města Rožmitál u pod Třemšínem, ale i poznávat okolní malebnou přírodu Brd.

Další turistické linky PID v roce 2024 (PDF ke stažení)

Leták Cestujeme vlakem 2024 (PDF ke stažení)

Další plánované železniční akce v roce 2024

Na letošní rok jsou plánované také další zajímavé akce pro fanoušky železnice a veřejné dopravy, které organizují České dráhy ve spolupráci s hlavním městem Prahou, Středočeským krajem, Pražskou integrovanou dopravou a dalšími partnery:

· 20. 4. 2024: Regionální den PID, Benešov u Prahy

· 1. 6. 2024: Pražský den železnice, Praha-Vršovice

· 7. 9. 2024: Regionální den PID, Hostivice

· 21. 9. 2024: Regionální Den PID, Český Brod

· 5. 10. 2024: Den Cyklohráčku, Slaný

· 30. 11. – 1. 12. 2024: Mikulášské jízdy parního vlaku a Čertohráčku

Rozvoj cyklistické infrastruktury ve Středočeském kraji

Středočeský kraj se snaží každý rok rozšířit cyklistickou mapu o další úseky. Kromě toho infrastrukturu nevyužívají jen cyklisté, ale i vyznavači koloběhu, chodci a běžci. Strategií kraje je investovat především do rozvoje páteřních tras národního významu, které se napojují do dalších krajů. Na dobudování páteřní sítě kraj neustále pracuje.

Kraj navíc, historicky poprvé, podporuje budování cyklistické infrastruktury – chce nechat postavit cyklověže a cykloboxy. Aktuálně 3 miliony korun podpořil výstavbu cyklověže na nádraží v Nymburku. Cyklověže už jsou na 6 středočeských nádražích. Je to velmi dobrá zpráva pro lidi, kteří používají kola nejen pro zábavu, ale i pro dopravu do práce. Je jasné, že pokud chceme občany motivovat, aby alespoň na část své cesty použili kolo, nesmí se bát nechat na nádraží dražší bicykly. Cyklověže i boxy nabízí velmi bezpečné uložení doslova za pár korun.

Vyhodnocení Standardů kvality PID za 4. čtvrtletí a celý rok 2023

V rámci pravidelného měření a vyhodnocování úrovně kvality jednotlivých autobusových dopravců PID proběhlo vyhodnocení plnění Standardů kvality PID za 4. čtvrtletí 2023. Hodnotí se celkem 21 indikátorů napříč všemi 33 dopravci, a to jak v rámci Prahy, tak Středočeského kraje, a to i u dopravců sousedních krajů, kteří zajišťují výkony na území systému PID. Mezi sledovanými indikátory jsou plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností.

Všechny požadované indikátory splnil tentokrát pouze jediný dopravce (Dopravní společnost Ústeckého kraje), velmi kvalitní výkon podalo dalších 5 dopravců s jediným nesplněným indikátorem (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, Dopravní podnik hl. m. Prahy, LEXTRANS BUS, ICOM transport a POHL Kladno).

Nejlépe plněnými indikátory jsou opět „Tepelná pohoda“ (splnili všichni dopravci) a nově také „Přesnost provozu“ (nesplnili pouze 4 dopravci). U tohoto indikátoru sice došlo ke snížení počtu předjetí oproti jízdnímu řádu, celkově se ale také snížil počet spojů bez zpoždění, což je způsobeno především tradičně silným provozem individuální dopravy i zhoršenými klimatickými podmínkami koncem roku. Naopak nejhůře je i nadále plněný indikátor „Informování ve vozidlech“, který splnilo jen 11 dopravců, bohužel o 5 méně než v předchozím čtvrtletí. Druhým nejproblematičtějším indikátorem se stalo „Plnění grafikonu“, který nesplnilo 15 dopravců a jedná se o výrazné zhoršení oproti předchozímu čtvrtletí (nově ho nesplnilo 11 dopravců). Výrazný propad nastal také u indikátoru „Čistota vozidel“ vlivem zimního období (splnilo pouze 25 dopravců oproti 31 minule). Mírné zlepšení jsme naopak zaznamenali u indikátoru „Bezbariérovost vozidla.“ Oproti předchozímu období nově hodnotíme v rámci indikátoru „Funkčnost odbavovacího zařízení“ také funkčnost prodejních terminálů v městských autobusech.

Vyhodnocení Standardů kvality za metro, tramvaje, autobusy a vlaky za rok 2023 na území Prahy a Středočeského kraje

Metro

Dopravní podnik hl. m. Prahy splnil stejně jako v předchozím roce všech 13 sledovaných ukazatelů. Ke konci roku 2023 nabízelo metro 75 % bezbariérových stanic a průměrné stáří vozového parku bylo 18,4 let.

Tramvaje

Ze 17 sledovaných indikátorů nesplnil Dopravní podnik hl. m. Prahy pouze jeden, a to „Informování ve vozidlech“. Nově splnil po 5 letech také indikátor „Funkčnost označovačů.“ I když dopravce splnil indikátor „Čistota vozidel“, z hlediska následků vandalismu bylo průměrné plnění tohoto indikátoru pouze 78 %, což znamená o téměř 5 % horší výsledek než za rok 2022. Konkrétně se jedná o hlavně graffiti na vnitřních plochách tramvají.

Ke konci roku 2023 nabízely tramvaje 72 % bezbariérově přístupných spojů (o 3 % více než v roce 2022) a průměrné stáří vozového parku bylo 14,6 let. Tramvajový provoz dosáhl v roce 2023 přesnosti 86 % (mírně lepší výsledek než v roce 2022).

Autobusy

Oproti roku 2022 nedošlo ke změnám jednotlivých dopravců, kterých sledujeme celkem 33. Všechny sledované indikátory splnili 3 dopravci (ČSAD POLKOST, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Dopravní společnost Ústeckého kraje), velmi kvalitní výkon podalo také dalších 7 dopravců s jediným nesplněným indikátorem (AUTODOPRAVA LAMER, ČSAD Česká Lípa, ICOM transport, LEXTRANS BUS, Martin UHER, POHL Kladno a Transdev Střední Čechy). Celkově došlo ke zlepšení plnění jednotlivých standardů. Nejvýraznější pokrok nastal u indikátorů „Plnění grafikonu“ a „Informování ve vozidlech“ (oba nově splnilo dalších 5 dopravců). Zlepšení plnění evidujeme také u indikátorů „Bezbariérovost vozidla,“ „Garance bezbariérových spojů,“ „Přesnost provozu“ a „Ústrojová kázeň.“ Naopak mírné zhoršení nastalo u indikátorů „Čistota vozidel“ a „Stáří vozidel“. I přes zlepšení je nejčastěji neplněným indikátorem stále „Informování ve vozidlech“ (splnilo 14 dopravců), naopak všichni dopravci splnili stejně jako v roce 2022 indikátor „Tepelná pohoda“.

Na konci roku 2023 bylo průměrné stáří vozového parku všech dopravců 6,9 let, dopravci provozovali 3 135 vozidel, z toho 2 761, tedy 88,1 % bezbariérově přístupných (v roce 2022 to bylo 84,7 %). Podíl autobusů v nejnovějším standardu v novém červenošedém vzhledu na konci roku 2023 tvořil již 18 % (o rok dříve to bylo pouze 5 %).

Vlaky

V rámci standardů kvality PID v oblasti železniční dopravy pokračuje setrvalý stav, kdy je nedostatečně plněna část indikátorů týkajících se jak oblasti provozu, tak vozidlového parku. Provozní ukazatele výrazně ovlivňuje stav drážní infrastruktury, především vliv plánovaných výluk i mimořádných situací, zejména na středočeských tratích, které jsou s pracemi na infrastruktuře částečně spojeny. Negativně se zde projevuje zejména vliv optimalizace železničních tratí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Radotín a Praha-Vysočany – Mstětice, kde lze v roce 2024 očekávat zlepšení stavu. Vlivem výše uvedených skutečností je souhrnné plnění jízdního řádu hluboce pod požadovanou úrovní náročnosti, nicméně důvody vzniku nepravidelností leží výrazně mimo kompetence dopravce. Velice problematické je plnění indikátoru „Plnění předepsaného řazení vlaku“, což je naopak ukazatel téměř výhradně ovlivnitelný dopravcem. Problémy přetrvávají zejména u jednotek řady 471 CityElefant, kterých je s ohledem na probíhající modernizace a opravy vyšších stupňů v kombinaci s vysokou turnusovou potřebou dlouhodobý nedostatek, což se projevuje zejména v přepravních špičkách, kdy mohou být některé vlaky vedené ze Středočeského kraje do Prahy pouze jednou jednotkou namísto dvou. Problémy v řazení se týkají i souprav nasazovaných na vložené vlaky z Prahy do Řevnic. Tato problematika již byla s dopravcem projednána a nalezeno řešení tohoto nevyhovujícího stavu. Naprosto tristní je ale situace v oblasti čistoty vozidel, kdy zejména jednotky 471 CityElefant jsou častým terčem útoků sprejerů. Vlivem přijatých opatření týkajících se zejména aplikace ochranných antigraffiti fólií nebo laků dochází k mírnému zlepšení, problematický je v současné době zejména stav interiérů. Neuspokojivá situace je i v hodnocení funkčnosti vozidel, velice často se vyskytují závady především u toalet, případně připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Bez větších problémů je naopak hodnocení vlakového personálu, pozitivní je vysoký podíl bezbariérových souprav (více než 88 %), s ohledem na probíhající modernizace infrastruktury se bude navyšovat i počet bezbariérově přístupných stanic a zastávek.

 

Obecné poznámky

Standardy kvality PID jsou měřeny kontinuálně a to jak automaticky ze sledovacího systému MPVnet, díky kterému máme informace o aktuální poloze vozidel (případně přímo od dopravců u metra, tramvají a železnice), tak manuálně pomocí měření metodou fiktivního zákazníka či pracovníky kontroly, kteří provádí měření na jednotně stanoveném vzorku vozidel jednotlivých dopravců a sledují všechny měřené aspekty (například chování řidičů, čistotu vozidel nebo informování cestujících).

Podrobné výsledky plnění jednotlivých standardů za jednotlivé autobusové dopravce, za metro, tramvaje i vlaky jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vyhodnocení standardů v tabulkách pro rok 2023

Regionální den PID v Benešově u Prahy

V sobotu 20. 4. 2024 se uskuteční na vlakové stanici a autobusovém terminálu v Benešově Regionální den PID. Téměř po celý den od 10h do 17h se můžete těšit na jízdy historickými autobusy, speciálními vlaky a bohatý doprovodný program.

Jízdy zvláštními vlaky:

  • Historická elektrická jednotka řady EM 475.1 (Žabotlam) – jízdy zvláštními vlaky na trati Praha – Benešov u Prahy a zpět
  • Historický motorový vůz M 131.1 (Hurvínek) a M 240.1 (Singrovka) – jízdy zvláštními vlaky na trati Benešov u Prahy – Senohraby a zpět
  • Nasazení nové motorové jednotky RegioFox (847) v barvách PID na vybraných pravidelných spojích linky S99 Benešov u Prahy – Vlašim a zpět
  • Nasazení motorové jednotky RegioNova (814.2) v barvách PID na vybraných pravidelných spojích linky S98 Benešov u Prahy – Sedlčany a zpět

Ve všech těchto vlacích platí tarif PID, ČD a OneTicket.

Jízdní řády ke stažení v PDF zde:

Statické ukázky nových vozidel ČD ve stanici Benešov u Prahy

  • Jednotka 640.234 RegioPanter v barvách PID – první představení jednotky veřejnosti.
    – Více informací o jednotce RegioPanter naleznete v samostatném článku zde.
  • Motorový vůz Stadler RS1 v barvách PID.

Mimořádné jízdy autobusů

  • nostalgické jízdy na 5 linkách po zajímavých místech v okolí s odjezdy od autobusového terminálu v Benešově:
    • linka “PID 1” pojede v okružní trase Benešov, Terminál – Postupice, Zámek Jemniště – Benešov Terminál
    • linka “PID 2” pojede v okružní trase Benešov, Terminál – Čerčany, žel. st. – Benešov, Terminál
    • linka “PID 3” pojede v okružní trase Benešov, Terminál – Soběhrdy – Benešov, Terminál
    • linka “PID 4” pojede v okružní trase Benešov, Terminál – Konopiště – Benešov, Terminál
    • linka “PID 5” pojede v okružní trase Benešov, Terminál – Bystřice – Benešov, Terminál
  • na linky budou nasazeny vozy Škoda 706 RTO, Karosa C 734, Karosa ŠD 11, Ikarus 280
  • přeprava na uvedených autobusových linkách je zdarma

Kde vystoupit?

  • Farmapark Soběhrdy – jednotné vstupné 250 Kč
  • Pivovar Ferdinand – sleva 10 % na konzumaci v pivovarské restauraci
  • Zámek Jemniště – sleva 10 % na vstupné
  • Svět Škodovek – sleva 50 % na vstupné

V tento víkendový den bude také speciálně otevřen pro veřejnost zámek Líšno. Vstupné na prohlídku interiérů a zahrad stojí 250 Kč (150 Kč pro dítě do 12 let), za vstupné pouze do zámeckých zahrad zaplatíte 150 Kč (50 Kč dítě do 12 let). Prodej vstupenek bude probíhat u vstupu do zámku (počet míst na prohlídku interiérů je omezen). Na vstup na zámek Líšno se slevenky nevydávají.

Na náměstí v Bystřici bude připraven další doprovodný program. Historické autobusy budou jezdit také na zámek Konopiště.

Slevenky budou k dostání v historických autobusech a na stánku PID.

Doprovodný program:

  • Páková drezína
  • Skákací hrad
  • Dílničky pro děti
  • Statická výstava autobusů v prostorách terminálu
  • Výstava kolejových vozidel
  • Informační stánky
  • Zaveden výjimečný provoz MHD Benešov v průběhu konání akce
  • Občerstvení a další.

 

Přejeme Vám příjemný zážitek!

*Změna nasazení vozidel a programu akce je vyhrazena!